Kraven var många, här följer de två viktigaste:
• Automatisk uppdatering och synkronisering av behörighetssystemet måste kunna ske kontinuerligt eftersom både elever och föräldrar hela tiden börjar eller slutar på skolan.
• Integration med många olika system var ett skallkrav, Kunskapsskolans system för schemaläggning – KED Schedule, elevernas kalendrar i Google, Active Directory (AD), SiteVision och elevdokumentationssystemet EDS.
Utmaningen var att hitta en lösning för en av Indiens större skolorganisationer med tusentals elever för inloggning till Kunskapsporten och en säker hantering av olika behörigheter för elever, lärare och föräldrar.
Kunskapsskolan letade 2014 efter en lösning för behörighetsstyrning till Kunskapsskolans strategiska webbportal ”Kunskapsporten”. Anledningen var att en stor indisk skola hade anslutit sig till Kunskapsskolans framgångsrika koncept.
Lösningen.
Det fanns inga färdiga system på marknaden men efter ett ”Proof of Concept” visade Vemendo att Contact Manager tillsammans med Contact Sync kunde lösa den komplicerade uppgiften.
Framgångsfaktorerna var att Contact Manager enkelt kunde anpassas till Kunskapsskolans speciella behörighetsstyrningsbehov och att Contact Sync hade den rätta funktionaliteten och kunde integreras med alla aktuella system.
Utvecklingen går vidare och fler skolor i världen ansluter sig till Kunskapsskolans koncept. 2018 t.ex. anslöts skolor i Saudi vilket innebar att ytterligare skolsystem, Engage (School Management Information System), kunde integreras med behörighetssystemet.
En nöjd kund!
”Nu 6 år senare kan jag bara konstatera att jag är mycket nöjd med vårt val av Vemendo och deras lösning med hjälp av Contact Manager och Contact Sync. Både när det gäller funktionalitet och support. Jag kan varmt rekommendera dem!” säger en nöjd Lars Hammarberg, Global System Manager på Kunskapsskolan.