Hur Sydnärkes IT löste Single Sign-on och förenklade hanteringen av AD så att det möjliggjorde en digitalisering av versamhetsprocesser i molnet
Peter Strömberg, verksamhetsarkitekt och IT-strateg för Sydnärkes IT-förvaltning, är en drivande innovatör som länge har arbetat med att digitalisera processer. Han ser det som ett framgångsrikt sätt att effektivisera verksamheten, nu och framåt i tiden.
Allt började 2016 när Peter sökte en Single Sign-on lösning som kunde förenkla inloggningen när SiteVision med fyra kommuners externa och interna webbplatser skulle flytta ut i molnet.
Vemendo levererade en lösning baserad på Microsoft Active Federation Services som erbjuder slutanvändarna Single Sign-on och en effektiv användarhantering genom identitetsfederering.
Fortfarande var hanteringen av AD en rätt komplicerad sak som måste utföras av tekniker på IT-avdelningen. Med Vemendos Contact Manager som administrerar alla användarkonton och behörigheter kunde digitalisering av processer fortsätta.
Tillsammans med Contact Sync fungerar Contact Manager nu som Master för uppdatering och synkronisering av AD. Det enkla användargränssnittet gör att administrativ personal kan utföra uppdateringar av AD utan att någon It-tekniker är inblandad.
Den automatiska synkroniseringen och delegering av AD-administrationen från IT till administrationen innebär verkligen en effektivisering av processer genom digitalisering.
Eftersom Contact Manager är ett perfekt verktyg för att hålla reda på alla beroenden och kopplingar används den även för att styra anställningsprocessen och för att hålla koll på Sydnärkes över 3000 datorer.
Självservice
Nya finesser tillkommer hela tiden, bland annat Contact Portal där slutanvändare själva kan hantera lösenord och annan information om sig själv. (Självservicen finns numera även integrerad i Contact Identity-tjänsten tillsammans med Single-Sign-On, tvåfaktorsinloggning, säkerhetsmeddelanden m.m. – Vemendos kommentar)