Våra nyheter

Stort och smått av det som händer hela tiden!

Vemendo hanterar TFF:s kontakter och relationer!

Trafikförsäkringen (TFF) har en central roll i det svenska trafikförsäkringssystemet.

Som samarbetsorgan för trafikförsäkringsbolag i Sverige så hanterar TFF kontakter och skadeärenden med försäkringsbolag i hela världen.

TFFs utmaning
TFF behövde ett system som kunde hålla reda på och hantera kontakter och relationer med försäkringsbolag i hela världen. Viktigt var också spårbarhet där många ärenden kräver att handläggaren kan följa upp ärenden och avtal långt tillbaka i tiden. Kontaktinformationen skulle kunna användas av handläggare internt på TFF men också publiceras på deras externa webbplats.

Vår lösning
Med hjälp av Vemendos lösning Contact Manager (CM) så löstes TFFs utmaning direkt. Med CM har TFF fått ett enkelt och verksamhetsanpassat verktyg där handläggaren kan administrera och söka kontaktinformation. Dokumentmodulen i CM gör det möjligt för TFF att även efter behov koppla avtal till kontakter och organisationer. I CM kan handläggaren även senare gå tillbaka i tid för att se exakt vilken information som gällde då en skada uppstod. TFF publicerar även kontaktinformation på sin externa webb som hämtas alltid up-to-date från CMs programmeringsgränssnitt (RESTful Api).

Vemendo fyller Kunskapsskolans elevers kalendrar i molnet!

Kunskapsskolan Sveriges 12 000 elever använder dagligen Googles mail och kalendrar för att kommunicera och planera i sin vardag. Med Google molntjänst så är programvaran alltid tillgänglig, säker och uppdaterad med det senaste från Google.

Kunskapsskolans utmaning
En utmaning för Kunskapsskolan att flytta till molnet var att hålla alla elevers kalendrar up-to-date med deras individuella scheman.

Vår lösning
Med hjälp av Vemendos lösning Contact Sync så löstes Kunskapsskolans utmaning direkt och nu synkas elevernas individuella scheman mellan Skola 24 och Googles moln.

Ökad säkerhet!

Vi på Vemendo har märkt en ökad efterfråga på säkerhetslösningar och därför har vi erbjudit alla våra Contact Manager-kunder en rabatt på tvåfaktorsinloggning. Kontakta mig om även du vill öka inloggningssäkerheten!

Tvåfaktorsinloggning är en del i vår tjänst Contact Identity tillsammans med Signle Sign-on och självservice m.m.

Elevers kalendrar i molnet

Vemendo fyller Kunskapsskolans elevers kalendrar i molnet!

Kunskapsskolan Sveriges 12 000 elever använder dagligen Googles mail och kalendrar för att kommunicera och planera i sin vardag. Med Google molntjänst så är programvaran alltid tillgänglig, säker och uppdaterad med det senaste från Google.

Kunskapsskolans utmaning
En utmaning för Kunskapsskolan att flytta till molnet var att hålla alla elevers kalendrar up-to-date med deras individuella scheman.

Vår lösning
Med hjälp av Vemendos lösning Contact Sync så löstes Kunskapsskolans utmaning direkt och nu synkas elevernas individuella scheman mellan Skola 24 och Googles moln.

Digitalisera processer i molnet

Peter Strömberg, verksamhetsarkitekt och IT-strateg för Sydnärkes IT-förvaltning, är en drivande innovatör som länge har arbetat med att digitalisera processer. Han ser det som ett framgångsrikt sätt att effektivisera verksamheten, nu och framåt i tiden.

Allt började 2016 när Peter sökte en Single Sign-on lösning som kunde förenkla inloggningen när SiteVision med fyra kommuners externa och interna webbplatser skulle flytta ut i molnet.

Vemendo levererade en lösning baserad på Microsoft Active Federation Services som erbjuder slutanvändarna Single Sign-on och en effektiv användarhantering genom identitetsfederering.

Fortfarande var hanteringen av AD en rätt komplicerad sak som måste utföras av tekniker på IT-avdelningen. Med Vemendos Contact Manager som administrerar alla användarkonton och behörigheter kunde digitalisering av processer fortsätta.

Tillsammans med Contact Sync fungerar Contact Manager nu som Master för uppdatering och synkronisering av AD. Det enkla användargränssnittet gör att administrativ personal kan utföra uppdateringar av AD utan att någon It-tekniker är inblandad.

Den automatiska synkroniseringen och delegering av AD-administrationen från IT till administrationen innebär verkligen en effektivisering av processer genom digitalisering.

Eftersom Contact Manager är ett perfekt verktyg för att hålla reda på alla beroenden och kopplingar används den även för att styra anställningsprocessen och för att hålla koll på Sydnärkes över 2000 datorer.

Självservice

Nya finesser tillkommer hela tiden, bland annat Contact Portal där slutanvändare själva kan hantera lösenord och annan information om sig själv. (Självservicen finns numera även integrerad i Contact Identity-tjänsten tillsammans med Single-Sign-On, tvåfaktorsinloggning, säkerhetsmeddelanden m.m. – Vemendos kommentar)

Vi använder kakor. Mums! Din integritet är viktig för oss. Vemendo använder kakor (cookies) och mätverktyg för att ge dig en bättre upplevelse när du använder vår webbplats. Genom att välja "Acceptera" godkänner du användningen av alla våra kakor på din enhet.